top of page
Projektbeskrivning

Kostnaderna för elnätets frekvensreglering har ökat markant i Sverige de senaste åren. Samtidigt finns stor batterikapacitet i landets växande elbilsflotta och med Vehicle-to-Grid (V2G) öppnas nya möjligheter att på ett resurseffektivt sätt balansera elnätet. Villahushåll äger 65% av alla bilar så för att potentialen ska kunna realiseras kommer de behöva axla en ny roll som flexibel nod mellan transport- och elsystem. Potentialen är dock beroende av att hushållen upplåter sina elbilar till att stabilisera elnätet och här finns stor osäkerhet kring hushållens praktiska möjligheter och inställning till detta. Projektets övergripande syfte är därför att undersöka villahushålls drivkrafter och upplevda förutsättningar att bidra med frekvensreglering genom V2G och baserat på det kvantifiera potentialen för elnätet och ekonomiska värden. Potentialen och värdet i frekvensreglering sätt sedan i ett större sammanhang för att se hur hushållens elbilar kan bidra till elnätet på lång sikt.

Sammanfattning

Projektnamn

Villahushålls drivkrafter och potential att börja bidra till frekvensreglering genom Vehicle-to-Grid

Program

Framtidens elsystem

Kategori

Flexibilitet, energilager och elfordon

Status

Kommer snart

Varaktighet

2025-01-01

2027-11-30

Organisation

RISE Research Institutes of Sweden AB

Projektledare

Lars-Henrik Björnsson Kullingsjö

Kontakt

Involverade aktörer

Webbplats

Länkar
Medier
sladdar.png

Villahushålls drivkrafter och potential att börja bidra till frekvensreglering genom Vehicle-to-Grid

bottom of page