Projektbeskrivning
Kostnaderna för elnätets frekvensreglering har ökat markant i Sverige de senaste åren. Samtidigt finns stor batterikapacitet i landets växande elbilsflotta och med Vehicle-to-Grid (V2G) öppnas nya möjligheter att på ett resurseffektivt sätt balansera elnätet. Villahushåll äger 65% av alla bilar så för att potentialen ska kunna realiseras kommer de behöva axla en ny roll som flexibel nod mellan transport- och elsystem. Potentialen är dock beroende av att hushållen upplåter sina elbilar till att stabilisera elnätet och här finns stor osäkerhet kring hushållens praktiska möjligheter och inställning till detta. Projektets övergripande syfte är därför att undersöka villahushålls drivkrafter och upplevda förutsättningar att bidra med frekvensreglering genom V2G och baserat på det kvantifiera potentialen för elnätet och ekonomiska värden. Potentialen och värdet i frekvensreglering sätt sedan i ett större sammanhang för att se hur hushållens elbilar kan bidra till elnätet på lång sikt.
Sammanfattning
Projektnamn
Villahushålls drivkrafter och potential att börja bidra till frekvensreglering genom Vehicle-to-Grid
Program
Framtidens elsystem
Kategori
Flexibilitet, energilager och elfordon
Status
Kommer snart
Varaktighet
2025-01-01
–
2027-11-30
Organisation
RISE Research Institutes of Sweden AB
Projektledare
Lars-Henrik Björnsson Kullingsjö
Kontakt
Involverade aktörer
Webbplats