Projektbeskrivning
Projektet syftar till att utvärdera potential och begränsningar med full
elektrifiering av alla fordon i ett nätverk av godsdistributionsterminaler där
lokal generering och lagring av elektrisk energi är designparametrar på
systemnivå. Resultaten förväntas generellt överförbara till andra
transportörers terminalverksamheter.
Vilken utmaning är projektet tänkt att bidra med en lösning till eller kunskap om?
Utmaningen är hur godsterminaler klarar att förse distributionsfordon med laddning i terminal då flottan konverterar till 100% eldrivna. Effektfrågan mm.
Vad är målsättningen med projektet och vilka frågeställningar ska projektet besvara?
Projektets övergripande syfte är att utvärdera potential och begränsningar med full elektrifiering av alla distributionsfordon på en godsdistributionsterminal under förutsättningen att lokal generering och lagring av elektrisk energi är designparametrar på systemnivå.
Vilka målgrupper bör ta del av projektets resultat?
Godsdistributörer, övriga transportörer, terminalverksamhet inkl bussterminaler, bussoperatörer samt upphandlare av bussar i kollektivtrafik, även aktörer inom ladd- och energilösningar, nätbolag samt tillverkare av fordon och ladd- samt elkraftinfrastruktur och även verksamma inom frekvenshandel, Sv Kraftnät m fl. Akademier inom dessa områden samt inom affärsmodeller och systemanalyser. Media, bransch men även traditionella och digitala breda media.
Sammanfattning
Projektnamn
100% elektrifiering av distributionsfordon - genom systemoptimering och nya affärsmodeller i godsterminaler
Program
SamspEL
Kategori
Flexibilitet, energilager och elfordon
Status
Avslutat
Varaktighet
2021-07-09
–
2023-02-28
Organisation
Sustainable Innovation
Projektledare
Roland Elander
Kontakt
Involverade aktörer
Bring E-commerce & Logistics AB, Linköpings Universitet, Lunds Universitet, Sustainable Innovation i Sverige AB
Webbplats